Regenboog 10 “Windekind” historische bijdrage ontvangen van A.J.P. Sap

Mijn vader J.P. Sap jr. heeft het schip in 1960 gekocht en was er erg trots op een Regenboog te bezitten. Vader was zuiniger op de Regenboog dan op zijn vrouw. (bij wijze van spreken).

In de jaren dat hij eigenaar was heeft hij hem dan ook goed onderhouden en kreeg het schip een mooie blauwe kleur. Probleem was natuurlijk dat het schip, na de winterberging op de kant, moest dicht zwellen en dus moesten we elke keer als we op de vereniging kwamen eerst al het water uit de boog halen.

In 1966 heeft mijn vader het schip volledig voorzien van een polyester huid om het zo waterdicht te maken. Toen vader het schip kocht zat er nog een katoenen tuig op.

Teun van Triet en mijn vader waren goede vrienden en van Triet had met Regenboog 91 diverse drakon tuigen. Vader kon een grootzeil en genua van hem overnemen en ik weet nog goed dat mijn vader en moeder samen het nummer 91 hebben veranderd in nr. 10. Dan is het toch apart als je na 32 jaar ineens weer dat zelfde tuig in je handen heb.

In de jaren dat wij op de Kralingse plas rond zeilde werden er op onze vereniging regelmatig onderlinge wedstrijden met de regenbogen gezeild. Opa Sap(Regenboog 16), Oom Ab Gebuis (Regenboog 88),
Oom Jan Eerland (Regenboog 70) en Peter Hoogendijk (Regenboog 80) En natuurlijk mijn vader in de Regenboog 10. Het zijn mooie jeugd herinneringen.

In 1970 heeft mijn vader het schip verkocht aan drie jongens die er mee op de Kaag hebben gevaren. Wie dat zijn geweest kon ik niet meer achterhalen.

In 1977 heeft dhr. E. Meyer het schip in een zijsloot bij de Merenwijk zien liggen met een bordje te koop er op. Hij heeft haar gekocht en mee naar Heeg – Friesland genomen met de bedoeling er een volledig polyester schip van te maken, zoals een Valk of BM.

Toen men de polyesterhuid van de boot afhaalden trok men de houten huid mee en viel het schip zowat uit elkaar. Dhr. Meyer heeft nooit met het schip gevaren en het heeft heel lang in de takels van een kraan gehangen en op de kant gestaan. Uiteindelijk heeft hij het schip in 1985 gesloopt. De kiel heeft hij nog wel gehouden maar omdat er geen animo voor was heeft hij die later door een oud ijzer boer laten weghalen. Deze was helaas niet meer te achterhalen.

Al het bruikbare wat nog van regenboog 10 is overgebleven, zoals het tuigage, de lummel, de meetbrief, is in mijn bezit en na overleg met dhr.Meyer ben ik nu de eigenaar hiervan.

Ik heb besloten om de Regenboog 10 weer te restaureren / herbouwen. Doelstelling is dat ik met de Regenboog 10 over drie jaar( 2005 )mee ga doen aan wedstrijden.

Sorry, comments are closed for this post.